Sosem voltam elktelezett hve a Star Wars univerzumnak. Termszetesen a filmsorozat minden - eddig bemutatott - darabjt lttam, m egyik sem fogott meg, s nem tartottam azokat tbbre, mint tlagos mesefilmeket, az els hrom rsz esetben korukat messze megelz vizulis trkkkkel. Nem rtettem, mi is az, ami tbb milli embert lzban tart immron vtizedek ta, mirt rohanglnak felntt frfiak lzerkardnak titullt neoncsvekkel, majd kldik be krelmnyukat kereskedelmi televzikba. A Knights of the Old Republic megjelensvel mindez megvltozott: ha nem is vltam elktelezett SW-rajongv, mindenkppen lenygztt az, amit a filmekben szre sem vettem: a fantasztikusan kidolgozott vilg, az azt benpest lnyek soksznsge, s a gondosan megkrelt trtnelem. Hozz nem rtsem gy jabb bizonytkot nyert, m ez nem szegte kedvem, mikor megrkezett a fent emltett RPG msodik rsze, melyhez a jtkostrsadalom igen nagy remnyeket fztt - s nem voltam ezzel msknt jmagam sem.
A folytatst ezttal nem a BioWare szakemberei, hanem az Obsidian sokat ltott fejleszti jegyzik, kik mindent meg is tettek, hogy mlt utdot ksztsenek a 2003-as v jtknak. Valljuk be, a srcok meg is dolguztak a pnzkrt, hiszen ismt egy monumentlis alkotst telepthetnk fel gpnkre, melynek teljes, mindenre kiterjed vgigjtszsa akr hnapokig is eltarthat. Kalandjainkat egy bnyszlloms fedlzetn kezdjk meg, j szerepjtkokhoz mltan termszetesen mit sem tudva sajt kiltnkrl s mltunkrl. Hamar kiderl, hogy mi bizony az Ebon Hawkrl "szrmazunk", gy az is, hogy a KotOR els s msodik rsze szoros, m nem elvlaszthatatlan kapcsolatban ll egymssal. rtem ezalatt azt, hogy a trtnet rengeteg helyen visszautal az eld sztorijra is, m teljes mrtkben lvezhet s rthet abban az esetben is, ha neadjisten ne lett volna szerencsd a BioWare remekvhez cirka msfl vvel ezeltt.
Ismt tbbezer vvel Luke Skywalker eltt flanglhatjuk keresztl-kasul a galaxist, hogy felvegyk a harcot a Jedik eskdt ellensgeivel, azaz a Sith-ek rendjvel. Nagy klnbsg az elddel szemben, hogy ezttal mr Jediknt kezdjk a jtkot - br egyelre erk s fnykard nlkl. Hossz, mde korntsem unalmas kalandozsaink sorn lassan tesznk szert minden informcira, mely mltunkat s jelennket illeti, s a kezdetben res Ebon Hawk nyzsg kolniv vltozik, ahol mindenkinek van egy keresetlen szava a msikhoz. A sztori egy bizonyos pontjn letehetjk a mestervizsgt, azaz vlaszthatunk hrom mestersg kzl, melyek felettbb tpos karakter ltrehozst teszik lehetv. Eltnt a "szintlimit" is, immron jcskn a huszadik fejlettsgi fok fl emelkedhetnk, ily mdon sokkal sokoldalbb s hatkonyabb hsket hozhatunk ltre, mint msfl ve.
Mint mr emltettem, ismt a nyakunkba kell vennnk az egsz galaxist, s r is lesznk knyszerlve a bolygk egyms utn val vizitjre, hiszen feladatunk ezttal azon Jedi-mesterek felkutatsa lesz, kik tlltk az els rsz vgn ltott szrny esemnyeket. Visszatrtek a fogathajt versenyek s a pazaak-jtszmk, melyek sorn tekintlyes summra tehetnk szert - m ezttal mr nem vagyunk rknyszertve ezen lehetsgek kimertsre, hiszen a f sztorivonal nem kvn egyetlen krtya-vagy versenygyzelmet, gy a hazardrozst kevsb kedvelk is megkmlhetik idegeiket. Termszetesen ms minijtkok is helyt kaptak a KotOR 2-ben, gy ismt lehetsgnk lesz letnkre tr gaz rhajkat leszedni az Ebon Hawk lvegeivel, vagy ppen logiknk segtsgvel kdokat trhetnk fel - st, mg a Star Wars univerzumban val jrtassgunkat is prbra tehetjk.
Az Obsidian rengeteg j lehetsget ptett a folytatsba, melyek ugyan kevsb befolysoljk a jtkmenetet, mint azt korbban beharangoztk, m mindenkppen hasznos s rdekes jtsok. Az egyik ezek kzl a klnbz fnykard-technikk alkalmazsa, melyekbl utunk sorn jprat elsajttunk majd, s hasznlhatsguk ersen a szitucitl fgg pldul az egyik sok ellenfl ellen hatsos, mg egy msikat csak ms Jedikkel val kzdelem sorn rdemes hasznlni. E fogsok krltekint alkalmazsa hatalmasat javthat tllsi eslyeinken, nem ajnlatos teht figyelmen kvl hagyni e lehetsget sem. Nem szabad elfeledkezni a szintgy vadij "influence"-rendszerrl sem, mely csapattrsaink hozznk val viszonyulst hivatott modellezni. Elg egy elejtett mondat vagy cselekedet, rgtn kapjuk a letoltst vrig srtett ksrnktl, ki ezutn sokkal kevsb bzik meg bennnk, gy jnhny lehetsgtl elvgjuk magunkat - nem nagy titok, hogy egyes karakterekkel ajnlatos jban lenni, hiszen felbecslhetetlen rtk informcihalmazzal lthatnak el bennnket. Ezttal a munkaasztalokat j trgyak ellltsra is hasznlhatjuk, m e lehetsg kevss kiforrott, hiszen sokszor szzszor jobban megri nhny kreditrt megvenni azt, amit rengeteg alkatrsz segtsgvel magunk fabrikltunk ssze. J szolglatot tehet azonban ez akkor, mikor kiss megszoroltunk, s elg alapanyag van nlunk nhny egszsggyi csomag elksztsre.
A kezels szinte teljesen ugyanaz maradt, mint volt, mindssze nhny knyelmi funkcival frisstettk fel azt. Ilyen pldul az egyetlen gombnyomsra trtn fegyvervlts, melynek hathats segtsgvel immron nem vagyunk knytelenek kimszni az inventory-ba, ha esetleg tvolrl szeretnnk tmogatst nyjtani derk harcosainknak. Ezt leszmtva azonban semmifle meglepets nem rhet minket, mindssze taln annyi, hogy az egrrel immron vertiklisan is forgathatjuk a kamert - mely bizonyos esetekben kifejezetten zavar is lehet.
Immron sokszor fog elfordulni olyan esemny, melynek kvetkeztben csapatunk knytelen lesz sztszrdni. Ilyenkor az esemnyek kzppontjba nem sajt karakternk, hanem valamelyik kompnink vagy ppen egy droid kerl - mondanom sem kell, mennyire dt sznfoltot jelentenek az ilyen feladatok. Ez azt is jelenti, hogy gy nincs velnk a - valsznleg - legersebb karakter, ily mdon rdemes odafigyelni trsaink kpessgeire is.
Ennyi pozitvum utn sajnos eljtt az id, hogy rtrjnk a kevsb jl sikerlt dolgokra is. Msfl v egy fejleszts szempontjbl elg rvid id (fleg egy ilyen monumentlis RPG szmra), m a technolgia elrehaladta szemmel lthat. Sajnos azonban a KotOR msodik rsze semmifle fejldst nem hoz az eldhz kpest, gy tkugyanazzal az AI-val s grafikai megoldsokkal vagyunk megldva. Ez utbbi nem is lenne baj, ha a vizulis megjelents el is rn az els rsz szintjt, ez azonban sajnos nincs gy. Mg annak helysznei gynyrek, rszletesen megtervezettek s sokszor llegzetelllt ltvnyt nyjtanak, jelen cikknk tmja nem bszklkedhet ilyesfajta jelzkkel. A textrk sokszor elmosottak, s ltszik, hogy az Obsidian szemben a grafika msodlagos szempont volt. Nhol egszen kikerekedett a szemem az ignytelensgen, mshol pedig rkon keresztl voltam knytelen olyan helyeken flanglni, melyek egy teleokdott aggteleki cseppkbarlang asszociatv kpt idztk fel agyam rejtett zugaiban. Flrerts ne essk: a jtk gy sem csnya, mindssze az eldjvel sszevetve marad alul, m kivtelek termszetesen gy is akadnak - csak nem akkora szmban, hogy az mrvad lenne. A hangok is tlagon felliek, ismt minden prbeszd szinkronizlt, mely ekkora szvegmennyisg esetn nem kis teljestmny, s a kommunikatv szemlyek nagy szma miatt elkerlhetetlenl becsszik egy-kt gyengbb alakts a sznszek rszrl. Atton pldul zsenilis, m Bao-dur iszonyatos orrhangja s idegesten monton stlusa engem rvid ton az rletbe, mutatujjamat pedig a bal egrgomb szorgos kattogtatsba kergette.
Tulajdonkppen ennyi is lenne a negatvumok rvidke listja, gy mr nyilvnval lehet: a LucasArts s az Obsidian ismt egy minsgi termket szervroz neknk, mely mlt utdknt tndkl a Knights of the Old Republic rkben. A sztori lenygz, fordulatos s kellen hossz, a karakterek a legkevsb sem sablonosak, az j lehetsgek pedig rendkvl jt tettek a jtkmenetnek. Akinek teht teszett az els rsz, ezzel is remekl ellesz gratulci s htbaveregets, tisztelt Obsidian.