Cold Fear
2005.04.20. 16:05
A francia Darkworks ngy ve robbant be a jtkiparba az Alone in the Dark jtksorozat negyedik rszvel, az Alone in the Dark: The New Nightmare-rel, s br a korbbi epizdokat (melyek megteremtettk a tll-horror jtkstlust) nem k jegyeztk, a kivl munkjukkal bizonytottk, hogy a produktum kiadja, az Atari (a nhai Infogrames) igazn hozzrt kezekbe adta a licencet...
A Darkworks mr akkor, 2001-ben kzztett sok kpet a kvetkez jtkbl is, ami akkor mg cmmel sem rendelkezett, gy csak „az a francia, hajn jtszd, jnak grkez tll-horror”-knt kerlt fel a vrlistmra. Az vek teltek, a jtk meg csak nem jtt, pr hete azonban megjelent az zletekben egy Cold Fear cm anyag, amire a fenti lers rillett, s mint kiderlt, a cm valban a rgta vrt msodik Darkworks jtkot takarja. A Cold Fear az eldjhez hasonlan tbb gpre is kijtt, PlayStation 2-re, Xboxra s PC-re, n szoksomhoz hven termszetesen a Sony masinjra megjelent, felbontsban s clzsi rendszerben (errl ksbb) valsznleg leggyengbb vltozatot vlasztottam ki tesztelsre, de az albbi sorokban ismertetett legtbb dolog felteheten ll a tbbi verzira is.
A jtk trtnete sajnos kizrlag kopott kliskbl ll, szinte egy az egyben egy-kt X-Aktk epizdbl lett sszegyrva, melyek nmagukban is olyan klasszikusokbl tpllkoztak, mint A Nyolcadik Utas: A Hall s A Valami, ez utbbi radsul szintn csak remake volt, az 54 vvel ezeltt forgatott A Lny Egy Msik Vilgbl cm alapm jragondolsa. Az ri kreativits ilyen mrtk hinya valamennyire termszetesen tekinthet negatvumnak is, de n azrt viszonylag elnz vagyok e tren, hiszen a jtkipar soha nem volt az eredeti trtneteirl hres, st mg a Super Mario Brothers film sem lett jellve legjobb eredeti forgatknyv Oscarra.
A bevezetben ezerszer ltott kpsor pereg le a szemnk eltt (nagyjbl ugyanez benne volt a Tekken 5 introjban is): a tajtkz, viharos cenon egy hatalmas blnavadsz haj hnykoldik, amire helikopterrl egy szuper amerikai kommands osztag ereszkedik le (jjellt szemveg, videokommuniktor, meg minden befigyel). A katonkat aztn valakik vagy valamik nulla perc alatt feltrancsrozzk, s a kommuniktoron rkezett zavaros utols kpek lttn az egysget mholdon keresztl irnyt CIA gynk, Jason Bennett csak a fejt vakargatja, ahogy anno Dwayne Hicks tizedes is tette A Bolyg Neve: Hallban. Majd hirtelen tlettl vezrelve kiadja a parancsot a halszhaj kzelben lev egyetlen katonai jelleg egysgnek, hogy k is ltogassk meg a hajt, s nzzenek szt rajta, htha nagyobb sikerrel jrnak. Ez az egysg az Egyeslt llamok Parti rsge (USCG) ktelkbe tartoz kis naszd elsznt, de nem klnleges legnysge, k rtelemszeren illeglis mexiki s kubai bevndorlk elfogsra, tovbb bajbajutott hajk mentsre szakosodtak, nem arra a borzalomra, ami rjuk vr. Ezt kveten a nagy hajn meg is kapjuk Tom Hansen, egy szke, kkszem, karakn, de mgis „olyan, mint brmelyiknk” figura irnytst, aki vastag orknruhban s sokzsebes, fnyvisszavers, vrses mentmellnyben, egy pisztollyal a kezben indul a bevetsre. Embernk egybknt hamar elveszti trsait, s gyakorlatilag csak egy szvetsgest szerez (a msik nem l sokig), a tll-horrorokban megszokott, mindenfel sztszrt jegyzetekbl pedig a trtnet nem tl kacifntos httere is nagyon hamar krvonalazdik. Kiderl, hogy a haj egy olajfr toronnyal egyetemben egy furcsa orosz csoport tulajdont kpezi, aminek nhny pnzember, pr tucat volt katona s nhny hippokratszi eskre fittyet hny orvos-tuds a tagja. k olcsn privatizltk az orosz llamtl a haszontalannak nyilvntott frtornyot, mivel a sajt mholdas vizsglataik azt mutattk, hogy van alatta olaj bven, fekete arany helyett azonban valami furcsa, taln nem is evilgi lnyeket hozott felsznre a frfejk. Az lskd kreatrk emlskbe frtk be magukat (emberekbe, ngylbakba, cetflkbe s hasonlkba), gyorsan elrtk az ldozatok agyt, tvettk az irnytst felettk, s sok esetben mutcikat is okoztak a gazdatestekben, lthatatlann tettk ket, megnveltk ket, st meg is sokszoroztk az erejket, mindezek tetejbe mg lettelen testeket is fel tudtak tmasztani. A csoport rvidesen elkezdett mindenfle kutatsokat vgezni a lnyekkel, szp szmmal ldoztak fel embereket is „a tudomny oltrn”, gy ksrleteztk ki, hogy miknt lehet meglltani a klnfle mutnsokat, hogyan s a fertzs utn milyen gyorsan gygythat meg egy parazita ltal mr megszllt ember satbbi. A titokzatos tmrls a jegyzetek tansga szerint elssorban irnythat fegyverr akarta fejleszteni a mutnsokat, de akadt kztk olyan tuds is, aki magt akarta flistenn tenni gy, hogy szndkosan megfertzte magt, s a sajt szervel irnytani prblta a benne l parazitt.

A jtkban teht rtelemszeren kicsi, de ragaszkod parazitk, s jval robusztusabb mutnsok ellen kell harcolnunk. A mutnsok nagy rsze eredetileg az emltett csoport olyan embere volt (persze a haj legnysge s a frtorony rsge valsznleg nem volt mindenbe beavatva), akire a kutats megalomnis vezetje, Dr. Viktor Kamsky eresztett r lskdt. Az emberbl szrmaz szrnyek (akad nhny felteheten kutybl szrmaz is) egybknt viszonylag vltozatosak, egy rszk mg nem vlt teljesen zombiv, k mg kpesek fegyvert ragadni, s harcolnak is a trsaik ellen, de velk sem tudunk szvetkezni, minket is alapban megtmadnak. Aztn vannak az agyatlan zombik, akik olyanok, mint a Resident Evil sorozat ellenfelei, csak sokkal gyorsabbak, tovbb vannak mg a ltszlagos hullk is, akik vagy felkelnek, s zombiv vlnak, vagy nem. E legelterjedtebb tpusoknak (az risok s Kamsky ms csoportokba tartoznak) az a kzs vonsa, hogy kizrlag a fejk sztlvsvel lehet ket rtalmatlann tenni, klnben a leltt egyedeket a fejkben lapul parazita kb kt msodperc utn jraleszti. Sajnos olyan ponok sincsenek a jtkban, mint nhny msikban, hogy ellhetjk a zombik kezt s lbt, aztn msznak tovbb, a fejkn kvl minden ms rszk gyakorlatilag srthetetlen. Ez az a pont, ahol szerintem igazn problmss kezd vlni a jtk. Br a karakternk irnytsa mg viszonylag elmegy, a clzs PlayStation 2-n mr hatrozottan lass s knyelmetlen, hasonl a Metal Gear Solid sorozat ltal alkalmazotthoz, teht a clz gomb nyomva tartsakor teljesen ms (ezttal nem bels, hanem egy kicsit jobb kls) nzetet kapunk, s abban kell az analg karral manulisan cloznunk. Valamennyire mg gy is rendben lenne az anyag, de mivel nagyon kis fix pontra kell cloznunk (a zombik fejre), s nagyon nem tolerns a jtk (sokszor mg az egyrtelm fejlvst sem fogadja el), a harc a veszett gyorsan mozg s gyakran nagyobb csoportokban tmad zombik ellen igencsak nehzkes. Mindezek tetejbe a haj nagyon letszeren, hol gyengbben, hol ersebben imbolyog, ami ugyan oltri j hangulatot teremt, de a clzst mg sokszor nehezebb teszi. Felttelezem, hogy ez a problma Xboxon ugyangy megvan, PC-n ugyanakkor bizonyra egrrel megy a clzs, teht gyorsan, nagyon preczen s teljesen problmamentesen kezelhet.

A kls nzetes hentels mellett (ami a kornak megfelelen termszetesen teljes 3D-ben zajlik, igaz a Darkworks nem sajt 3D motort alkalmazott, csak a Renderware-t licencelte) a tll-horror jtkstlus ismrvei mg a kalandjtk elemek s a logikai feladvnyok, sajnos ez utbbi terleteken sem nyjt az anyag semmi jdonsgot. Logikai rejtvny egy darab sincs benne, a kaland elemei pedig csak a szoksos dolgokban merlnek ki: meg kell tallnunk egy tucat kulcsot (ezek nhny esetben kulcskrtyk vagy kdszavak, egy esetben pedig egy kivgott szem a retinascannerhez), fel kell hajtanunk az ellenszert (mint a Resident Evilekben) s el kell helyeznnk a C4-es robbananyagokat is (akrcsak a Resident Evilekben). St a jtk mg csak tartalmasnak sem mondhat, jl rzdik rajta, hogy az r a tervezvel egyetemben totlis alkoti vlsgban szenvedett, ezrt a keveset prbltk idegest eszkzkkel elfogadhat mretre nagytani: egyrszt nagyon lekorltoztk a mentsi lehetsgeinket (csak a trtnet nhny fix sarokpontjn lehet egyszer-egyszer llst menteni), emiatt minden hall utn hatalmas szakaszokat kell jrajtszanunk, msrszt teljesen elvettk a jtkstlusnl megszokott trkpet is. Az azonban hagyjn, hogy gy szinte teljesen vakon kell mszklnunk, s viszonylag nagy trkpeket kell fejben tartanunk (esetleg manulisan megrajzolnunk), a jtkban a helysznekre trtn hivatkozsok is hasznlhatatlanok, ha nha elfordulnak ilyenek, akkor is kimerlnek abban, hogy „valahol a haj kzepn”, „valahol a haj htuljn” vagy „valahol egy htraktrban”. Az anyag nagy rszben mg a j tjkozd kpessg embereknek is llandan jra s jra krbe kell jrniuk a jtk egsz vilgt, pldul, hogy vgig prblgassk, hogy az jonnan beszerzett kulcsuk a rengeteg zrt ajt kzl ppen melyiket nyitja. Ez br valban hosszabb teszi a jtkot, inkbb frusztrl, mint szrakoztat, mivel plusz lmnyt nem nyjt, s termszetesen a zombik is szinte mindig mindenhol jratermeldnek, a felvehet trgyak ugyanakkor csak ritkn. Az ilyen keringsek viszonylagos enyhtshez nem csak sajt trkpeket rdemes rajzolnunk egy kocks lapra, de mg a nyitott s zrt ajtkat is rdemes feltntetnnk rajta, st az sem rt, ha tudunk oroszul, ugyanis akkor nhny ajt feliratt (htkamra, szemlyzeti pihen satbbi) is le tudjuk fordtani – ugye-ugye, mgsem voltak teljesen haszontalanok az tkosban az oroszrk.

A jtk egybknt csak a kt emltett helysznen jtszdik, az els fele a hajn, a msodik fele pedig a frtornyon, egyik sem igazn mretes, csak a sok kulcs- s ajtkeresgls miatt, no meg a trkp hinya miatt tnik annak, ugyanakkor a helysznek szerintem meglehetsen letszerek, valsznleg pont ilyesmi lehet egy valdi blnavadsz haj s olajfr torony felptse s berendezse. Ez s a korrekt kihvsi szint, tovbb a sok letszerre s hihetre slyozott apr rszlet nagymrtkben feledtetni tudjk a feljebb emltett szarvashibkat, a gyenge trtnetet s kalandvonalat, a szrny clzst, a trkp hinyt, a kevs mentsi lehetsget s a viszonylag rvid jtkidt. Az igazn hangulatteremt aprsgok kz sorolom mg az llandan imbolyg hajt, a testi psgnkre is veszlyes feltr nagyobb hullmokat, a szintn rtalmas elszabadult rakomnyt s hasonlkat, de a h fnytrse, a kamerra frccsen vr s a kamera lencsjre rcspg esvz is nvelik a hangulatot.

Ktsgtelen tny, hogy a Cold Fear nem jt, nem ksrletez, nem mersz, nem tesz le semmilyen tren semmi jat az asztalra, nagyon tucat termk, radsul rendelkezik meglehetsen idegest koncepcis hibkkal is. Ugyanakkor hangulatra igazn ott van a szeren, s minden tren kveti a „hogyan rjunk tll-horrort” cm kpszeletbeli tanknyv oldalait, minden megvan benne, amit az ember a stlustl elvr, s sszessgben szmomra – ami persze abszolt szubjektv – kellemes jtklmnyt nyjtott
|